Skapa Instagram-inlägg som engagerar

Instagram kan vara en kraftfull plattform för att nå din målgrupp. 

Här är några tips hur man skapar inlägg som engagerar och inspirerar:

  1. Använd en tydlig bild som hänger ihop med det du vill säga och som kommunicerar ditt budskap. Det går att skapa fina bilder i Canva. Välj en layout som passar ditt varumärke.
  2. Fånga läsaren med rubriken. Det är alltid bra att inleda med en ja-fråga, för att läsaren ska känna igen sitt ”problem” och vilja läsa vidare. Exempelvis skulle det här inlägget kunna ha en rubrik som löd ”Vill du skapa mer engagerande Instagram-inlägg?”. Då fastnar de som är intresserade direkt.
  3. Skriv en kort och tydlig text. Se till att texten är luftig och gärna innehåller någon form av lista, så att det blir mer lättläst.
  4. Inkludera någon form av CTA, Call To Action, till exempel att besöka din hemsida, eller att messa dig för en första kontakt eller mer information.
  5. Använd relevanta hashtags. Detta gör inläggen mer synliga för människor som söker efter ett visst innehåll. Försök ta reda på vilka hashtags som passar din målgrupp.
  6. Interagera med dina följare. Svara på kommentarer och meddelanden. Visa att du bryr dig.
  7. Planera dina inlägg i förväg. Skapa en content calendar där du har färdiga texter och bilder som du kan posta med jämna mellanrum. Det finns också verktyg online för detta. Till exempel Meta Business, Buffer eller betalversionen av Canva, där du kan schemalägga dina inlägg, och också se hur det går för dem

Och kom ihåg att det tid och ansträngning att skapa en stark närvaro på sociala medier. Försök att vara konsekvent och engagerande.