Varför ska du ha en personligt utformad 404-sida?

När en användare försöker nå en webbsida på din sajt via en länk som inte längre finns, som har bytt namn eller som har flyttats till en annan plats, visas en felmeddelande-sida som kallas för ”Error 404”. Det här är inte ovanligt, men det är ganska irriterande och frustrerande, när man som användare kanske inte förstår varför man ser sidan.


Att ha en personligt utformad 404-sida på din sajt kan hjälpa kunden att komma tillbaka till ditt intressanta innehåll någon annanstans på din sajt. Istället för att se en generisk och tråkig felmeddelande-sida kan användarna istället mötas av en sida som är designad för att ge information om vad som har hänt, ge dem alternativa länkar till andra delar av webbplatsen eller ge dem möjlighet att söka på sajten efter det innehåll som de letar efter.


En personligt utformad 404-sida kan också användas som en möjlighet att stärka varumärket genom att använda företagets grafiska profil.
Det kan också bidra till en bättre sökmotoroptimering genom att använda relevanta sökord och länkar till andra sidor på sajten.


Så: en personligt utformad 404-sida kan hjälpa till att förbättra dina kunders upplevelse av din webbplats, minska frustrationen och förstärka ditt varumärke. Och dessutom hjälpa dina kunder att hitta rätt!